Mladá fronta DNES
Členství v alianci může malé prodejně pomoci přežít 

Peníze - Podnikání - Autor: Klára Drašnarová - Strana: 04

ceny.jpg (21783 bytes)

 
Supermarkety, diskonty a nákupní hyperkomplexy nenechávají mnohé malé obchodníky provozující krámky v centrech obcí, ve vilových čtvrtích či na sídlištích klidně spát. »Vždyť nás dočista zahubí, smetou z povrchu země,« naříkají. Ovšem stejně jako jinde ve světě se mohou proti gigantům bránit například pomocí vstupu do nákupní aliance.
Malé prodejny mají své místo.
Malé obchody mají na trhu své stálé místo - chodí sem nakupovat například děti, které v obrovské samoobsluze nejspíš zabloudí, hospodyně, jimž došel pepř a mají guláš na plotně nebo muži, kteří pojíždění s nákupním vozíkem v obrovských halách prostě nesnášejí. Zboží v malých obchodech však nesmí být o mnoho dražší než u velké konkurence. Jak toho docílit, když pozice drobného živnostníka k dodavatelům je vzhledem k jeho obratu nesrovnatelně horší, než je to v případě hypermarketů? Pomoci může právě nákupní aliance. Ta totiž zajistí mimo jiné dodávky přímo od výrobců, za které obchodník zaplatí méně, než kdyby nakupoval sám. Účast v alianci se však vyplatí většinou jen prodejnám, jejichž měsíční obrat je větší než dvě stě tisíc korun. Za účast ve sdružení, a tedy výhody z něj plynoucí, se totiž platí měsíční členský poplatek. Ten se obvykle pohybuje od pěti set do tří tisíc korun, a pokud je obrat menší, mohlo by se stát, že sleva uvedenou sumu nepokryje. Prostřednictvím obchodního sdružení lze také většinou nakupovat jen zboží určené k přímé spotřebě, tedy například pečivo, mléčné výrobky nebo uzeniny.
Výhodou jsou slevy a reklamní akce.
Dodavatelé, se kterými mají sdružení uzavřeny smlouvy, poskytují na své zboží slevy zhruba od jednoho do dvanácti procent. Někteří, například Radegast, však členy některých sdružení finančně nezvýhodňují vůbec. Za to však mohou využívat ve svých prodejných propagační akce pivovaru, v rámci nichž se například v určitých měsících nabízí pivo za výrazně nižší ceny. Obchodník zapojený v síti má i další výhody, například účast na společných reklamních kampaních. »Necháme vytisknout letáky, které pak majitel obchodu dostane zdarma a může je třeba roznosit do schránek okolních domů,« říká Michal Simkanič z aliance Vega. Za zvýhodněných podmínek - až o deset či dvacet procent levněji, někdy úplně zdarma může rovněž prostřednictvím sdružení získat vybavení prodejny, regály, lednice či zabezpečovací zařízení. Obchodní sdružení svým členům poskytují také různé poradenské služby. V rámci nich se například mohou dozvědět, jak správně vystavovat zboží, jak prezentovat svoji prodejnu, nebo se vyučí základům marketingu.
Za členství se platí.
Majitel krámku se logicky zeptá, co za to? Obvykle sdružení požadují měsíční poplatek. Ten se buďto stanoví paušálně, jako v případě sdružení Vega, které vybírá 570 korun a za každou další prodejnu jednoho majitele 270 korun. Nebo podle velikosti prodejny, například u aliance Bala až do tří tisíc korun. Sdružení mívají i statut družstva. Pak jeho člen neplatí měsíční sazbu, ale při vstupu složí členský vklad, v družstvu Potraviny Centrál je to například dvacet tisíc korun. Podmínkou členství je rovněž platební kázeň. Některá sdružení počkají svým členům splacením až jeden měsíc. Opožďování plateb však po jednom upozornění u všech znamená obvykle vyloučení z aliance, a tím konec výhod.
Sdružení by mohla získat podporu.
V současné době funguje na tuzemském trhu několik desítek společností sdružujících majitele malých obchodů, převážně potravinářského a smíšeného zboží. Existuje i několik skupin s drogistickými výrobky, připravuje se první nákupní aliance pro prodejce textilu. »Na západ od našich hranic jsou nákupní sdružení běžná, žijí tu vedle sebe malí i velcí obchodníci,« říká Josef Říha ze společnosti Mag Consulting, která se zabývá marketingovými průzkumy. Pro příští rok počítá vláda v rámci projektu podpory malého a středního podnikání s finanční pomocí těmto nákupním aliancím. V rámci nového programu Kooperace by mohli, pokud vláda návrh schválí, získat obchodníci i nenávratné dotace.

Zkušenosti obchodníků

Ladislav Stuchlík, Bělohrad
Já slevy, které získám, nechávám svým zákazníkům. To znamená, že nabízím zboží o něco levněji, nemám tedy vyšší zisk. Přiláká mi to do obchodu nové lidi. Členství ve sdružení se podle mého nehodí pro »příštipkáře«. Prodejna by měla mít alespoň dvousettisícový měsíční obrat.

Libor Fail, Beroun
Podle mého názoru se členství ve sdružení vyplatí. Já bych například mohl díky němu prodávat rohlík za jednu korunu a konkurovat tak velkým obchodům. Výhodou sdružení, kterého jsem členem, je také to, že nepožaduje exkluzivitu. To znamená, že mohu odebírat i od jiných dodavatelů. Vyhovuje mně i možnost delší doby splatnosti faktur.

Eva Pavlíčková, Česká Lípa
V žádném sdružení nejsme a ani o tom neuvažujeme. Měli jsme tu několik nabídek, ale raději jedeme na vlastní pěst. Bojíme se totiž, že pokud skončí jeden z partnerů sdružení, mohou padnout i další. My zboží bereme přímo od výrobců za nižší ceny.

Co rozhoduje při výběru aliance
* vstupní poplatek
* podmínka exkluzivity - zda sdružení nenutí členy k tomu, aby určité zboží odebírali jen jejich prostřednictvím
* počet a kvalita smluvních dodavatelů
* obchodník by si měl dopředu spočítat, zda slevy, které získá, »zaplatí« měsíční poplatek
* zárukou solidnosti aliance bývá členství ve Svazu obchodu České republiky


PODMÍNKY NĚKTERÝCH NÁKUPNÍCH ALIANCÍ

nákupní aliance podmínky členství měs poplatek poskyt. výhody poč. členů poč. dodavatelů
Ardanas, potraviny měs. obrat od 800 tis. Kč neuveden slevy, zlev. vybavení prodejen, rekl. akce 240 několik desitek vlastní výrobky
Bala, potraviny samoobsluhy 100m2 měs. 1mil. Kč do 3000Kč slevy 1-12% 196 65
Potraviny Centrál** měs.obrat od 500 tis. Kč bez poplatků 20 tis. Kč čl. vklad0 slevy, delší doby splatnosti 47 56
Vega, potraviny, gastronomie měs. obrat od 200 tis. Kč 470/390Kč* slevy 1-5%
reklamní akce
150 20

POZN.: *PRODEJNY POTRAVIN/GASTRONOMIE + 19 % DPH,
** DRUŽSTVO, ZDROJ: NÁKUPNÍ ALIANCE

 

MF Dnes

Leden: druhý rok maloobchodního propadu
Ani poslední kapitola příběhu o maloobchodních tržbách nepřináší novinky - v lednu utržili obchodníci o 5,2 procenta méně než před rokem. “Samotné číslo sice vypadá snesitelně, ale skutečný propad je ještě hlubší”, řekla prezidentka Svazu obchodu Helena Pískovská. Už před rokem byly totiž lednové tržby slabší téměř o tři procenta.  “Poměrně důležité je jaká byla struktura tržeb”, míní Monika Procházková z Patria Finance. S výjimkou potravin postihla v lednu menší poptávka všechna odvětví služeb a obchodu. Prodejcům automobilů se nepodařilo zastavit výrazný propad, nedostatek zakázek srazil tržby železnice o 20,1 procenta. Překvapivě spadly také tržby telekomunikací. “Svou roli jistě hrálo výrazné zvyšování tarifů na začátku roku i skutečnost, že měsíc měl o jeden pracovní den méně”, předpokládá Procházková. Také dosud rostoucí reklamní průmysl postihl téměř osmiprocentní pád. Drobní prodejci zaznamenávají příklon zákazníků k nákupům v hypermarketech. “Stále častěji lidé přiznávají, že nakupovali ve velkém v pardubickém Globusu”, uvádí obchodnice Alena Kuchová z Chvaletic, která již uvažovala o zavření své prodejny. “I drobní obchodníci mají možnost konkurovat řetězcům, pokud se domluví na společných nákupech”, namítá Monika Procházková.  “Od mnoha obchodníků, kteří se sdružili, už mám signály, že se jim daří lépe”, potvrzuje prezidentka obchodníků Pískovská. Podle ní černý obchodní rok přinesl větší zájem o členství v nákupních aliancích. Ty na letošek plánují posílení svých pozic: “Stejně intenzivně jako řetězce zaútočíme na zákazníky nabídkovými letáky. Slevové akce pomohou udržet tržby členských prodejen”, tvrdí mluvčí firmy Vega Tomáš Králíček. S vyšším obratem mohou obchodníci počítat až ve druhém pololetí. “Rostoucí nezaměstnanost by mohl převážit růst reálných mezd a plánované nízké deregulace”, míní analytik České spořitelny Marek Ratkovský. “Naděje na zlepšení plyne i ze snahy banky nasměrovat úvěrové aktivity na relativně bezpečnou oblast domácností”, dodává Ratkovský. 

 Právo

Potraviny jsou výrazně levnější než loni
Nákupy na velikonoční svátky bychom měli v těchto dnech pořídit mnohem laciněji než v loňském roce. Ceny většiny potravin jsou totiž výrazně nižší. Přesto lidé neutrácejí tolik, jak by si někteří obchodníci přáli. Nižším cenám nahrává pokračující koncentrace obchodu, řekl Právu Ladislav Šípek ze Svazu obchodu ČR. “Velké společnosti mohou výhodně nakupovat a tím tlačit dolů ceny i obchodní marži. Částky, které zákazníci vydávají v hypermarketech a v menších prodejnách, tak jsou velmi rozdílné.” uvedl Šípek. Jak, ale vyplynulo z průzkumu, který na žádost Práva provedl v tomto týdnu Český statistický úřad, podstatně dolů šly proti loňskému předvelikonočnímu období i průměrné ceny potravin. Dnes lze tak například kilo šunky koupit v průměru za 156 korun, o 12 korun levněji než před rokem. Dokonce o 26 korun méně, než bylo loňských 72,60 Kč, zaplatíme za kilo kuchaného kuřete (už v druhé polovině dubna by ovšem kuřata mohla podražit až o třetinu). Levnější je nákup vepřevého masa, sýrů, másla, hladké mouky i konzumních brambor. Dražší ze základních potravin je proti loňsku pouze hovězí maso, mléko, krystalový cukr a jablka. “Někteří menší prodejci museli pod tlakem velkých hypermarketů snížit ceny až pod nákupní, což vyvolalo značné problémy. Hledají východisko v tom, že se spojují v řetězce a dosahují tím při nákupu ve velkoobchodě příznivějších podmínek”, informoval Právo Tomáš Králíček, tiskový mluvčí agentury VEGA. Ta je centrálou řetězce 200 malých krámků s potravinami. V prodejnách Vega obchodníci nabízejí také různé slevy. “Před Velikonocemi budeme prodávat levněji coca-colu a některé vybrané cukrovinky. Výrazně zvýšený zájem o zboží však nečekáme”, uvedl Králíček. Podle analytiků jsou nákupy před Velikonocemi sezónní záležitostí, výrazně však březnové tržby v maloobchodě neovlivní. “Pokles výdajů domácností je vyšší, než příjmů”, potvrdili Právu marketingový ředitel agentury Sofres Factum Ivan Tomek. “Podle našich výzkumů lidé začali šetřit úplně na všem a nedá se očekávat, že by i přes nižší ceny potravin před Velikonocemi nějak výrazně utráceli. Poklesly výdaje na opravy, nákupy oděvů i spotřebního zboží. A alkoholu nakupují lidé dokonce o pětinu méně než loni”, odhaduje Tomek.

 BLESK

Obchodní řetězce vládnou trhu
Zahraniční obchodní řetezce bezpečně kontrolují maloobchodní trh s potravinami v České republice. Disponují dostatečným provozním kapitálem a mohou tak odebírat zboží od výrobců ve velkém a prodávat za velmi nízké ceny, řekl nedělnímu Blesku ekonom Radek Pokorný. Přestože jsou podle jeho slov menší obchody často blíže zákazníkovi, ten raději nakoupí ve vzdálenějším supermarketu za nižší cenu. V západní Evropě proto v minulých letech vznikla celá řada integrací maloobchodníků, kteří sice přímo nekonkurují řetězcům, ale mohou díky konkurenceschopným cenám zaplňovat mezery v trhu např. v doplňkovém či “zapomínkovém” prodeji. U nás je tento způsob integrace zatím tak trochu v plenkách. Volná maloobchodní integrace spočívá v podstatě v tom, že drobné maloobchodníky zastřeší organizace, která může uzavírat s dodavateli cenové mnohem výhodnější smlouvy než jednotliví obchodníci. Ti si však uchovávají naprostou samostatnost.  

 BLESK

Skončí “malí obchodníci” ?
S klesající koupěschopností Čechů se vyrovnávají s úspěchem v podstatě již jen zahraniční obchodní řetězce. Delvita, Julius Meinl, Discont Plus či Billa se předbíhají v cenových nabídkách a speciálních slevách. Malí obchodníci nemohou těmto gigantům konkurovat. A tak velmi rychle ubývá malých potravinářských obchůdků. V některých evropských zemí se maloobchodníci sdružili do integračních organizací, které mohou díky konkurenceschopným cenám zaplňovat mezery v trhu např. v doplňkovém či “zapomínkovém” prodeji. Pokud totiž nabídnou alespoň v některých druzích zboží stejné, popř. i nižší ceny než nejbližší supermarket zákazníky si najdou. I v České republice vznikají takové integrace. A tak jsou již v malých obchodech po celé republice vidět označení konkurenčních sdružení např. SHOP, IČMO či VEGA. Zákazníky by měly vlastně upozornit na to, že tyto obchody nabízejí ceny, kterých jinak jednotliví obchodníci nemohou docílit. Zda však tyto integrační snahy zastaví krachy malých obchodníků je otázkou.

 SLOVO 

Proti tlaku velkých řetězců se možná našla zbraň
Obchůdek z Vaší ulice nemusí zmizet, malí a střední obchodníci soustřeďují své síly.
Společnost Vega je na českém trhu jakýmsi mostem mezi středními potravinářskými prodejnami a zpracovatelskými firmami. Důvodem její činnosti je zmírnit dopad tlaku velkých řetězců na konkurenční prostředí, v němž střední a malí obchodníci jen těžko přežívají. Tím, že pro ně dohaduje Vega nákupy společně ve velkém, může dosáhnout tzv. množstevní marže a snížit cenu zboží až o 3 i 4 %. V Michelských pekárnách našemu listu řekli, že je to výhoda nákupu ve velkém, kdy lze uplatnit na základě cenové politiky firmy určité bonusy týkající se slev. Totéž nám potvrdil i další obchodní partner Vegy Kostelecké uzeniny. Tyto slevy mají velký význam pro střední prodejny, které nemohou konkurovat velkým obchodním řetězcům a tím, že nakupují malá množství, odebírají zboží za plnou cenu. “S Vegou to funguje stejně tak, jako nakupuje supermarket ve velkém”, řekl našemu listu Jaroslav Stuchlík z Dolní Nové Vsi u Lázní Bělehrad. Dodal, že zvláště ty prodejny, v jejichž blízkosti je nějaké velké nákupní centrum, nemají šanci na přežití, a tak tento způsob “sdružení sil” je velkou pomocí. Podle ředitele společnosti Veta Michala Simkaniče se nákup dělí podle trvanlivosti zboží a dále firma počítá s propojením na velkoobchodní zboží. Cílový program počítá s tím, že Vega bude zastupovat 500-700 středně velkých prodejen v rámci ČR. “Prodejny, které zastupujeme, jsou už nyní ploště rozmístěné po celé ČR”, uvedl mluvčí agentury Vega Tomáš Králíček. “Nepouštěli jsme se do centralizace plateb, což by mohlo vést ke zneužití peněž. Pro svoji síť prodejen máme 20 smluv s velkými potravinářskými firmami, jako jsou například Kostelecké uzeniny, Delta pekárny, coca-Cola, Michelské pekárny atd. Sami zároveň organizujeme plakátové a letákové akce týkající se slev, jež probíhají po celé ČR. Prostřednictvím obchodních kontaktů i přímé reprezentace některých menších potravinářských firem je Vega v obchodních svazcích i s nadnárodními centrálami”, řekl Simkanič. Vega se uchází i o určitou formu státního grantu určeného živnostenskému podnikání. Žije z členských příspěvků od prodejen, které hradí náklady na tuto zprostředkovatelskou činnost na obchody, které ročně představují obraz zhruba 3,5 miliardy korun. V současné době také jedná s Agrární komorou o možnosti velkoodběru některých zemědělských produktů.